الأحد، 1 فبراير 2009

عماااااار يا أوكرانيا



يااااااااااااااه

لسه راجع من الشهر العقاري ... كنت بعمل توكيل ل3 محاميين عشان يقدموا تظلم لأخويا,بجد يا جماعة الموضوع ممتع أوي والموظفين هناك زي العسل لا والمبني بتاع الشهر العقاري ! الي فوق ده ميجيش مكتب بتاع الشاي هناك عموما أنا هسيبلكوا الصور تشرح المكان والي بيحصل فيه بالظبط .


أول صورة توضح بشاشة الموظف ومدي صحة قواه العقلية وأهم حاجة برضه الشياكة بتاعتة قاعد فورمال اوي وبيعامل الناس بمنتهي البشاشة والهشاشة والبغاشة الي في الدنيا




تاني حاجة هو مفيش حد عنده مشاكل!؟ الدنيا راااااااااااايئة بشكل غريب كده ليه ؟ بس عمالين يقولوا القضايا مالية المحاكم والدنيا مليانة مشاكل نفسي أعرف مين القلة المندسة الي بتقول كده !!! ما الناس زي الفل اهو ومفيش حد في الشهر العقاري غيري أنا والراجل الريتش الي موجود علي المكتب الي فوق ده

يا جدعان أنا كنت بغلي قصدي بغني من فرحتي

رايقة يا دنيا رايئة .... رايئة وتاهوا الحبايب ... مكنش ناقص غير اني اقف بالملابس الداخلية وارقص زي محمود عبد العزيز في فيلم الشقة من حق الزوجة من الفرحة


بس مش عارف الحبايب تاهوا ليه لما هي رايئة !!!


وعموما الصور هي الي بتقول مش أنا

هو أنا بألف يعني



( وآجي من هنا ... رااااايئة ... أروح هنا ... راااايئة ... هنا أو هنا ... راااايئة )



لا وكله كوووووووم وموضوع ان الموظفين بياخدوا فلوس دي كوم تاني ! مين الي قال كده بطلوا أفتري علي الخلق بقي الله يحرق الشعب المفتري ده بجاز ويريح الحكومة منه


كفاية هتك عرض الشرفاء النبلاء الأوفياء الاتقياء البلهاء... يا دي النيلة قصدي الأبرياء

الموظف هبوس رجلة كمان شوية عشان يشرب معايا شاي وانا قاعد مستني في الريسبشن المكيف طبعا وهو علي نغمة واحدة


ماخدوش يا تامر بيه... ماخدوش يا تامر باشا


لدرجة اني اول مره أحس ان ليا قيمة في البلد اوي كده !


اقله طيب اي حاجة مقابل المجهود الرهيب الي بتقوم بيه ده

يقولي عيب يا فندم ده عملي وواجبي الوطني

ربنا يكتر من امثالك يا بعيد



وبعدين أنا زعلان من الحكومة في حاجة


ليه مشغلين بنات بالجمال ده


يعني هو أحنا ناقصين


ومش لازم الموظفة تبتسم الأبتسامات الملائكية دي


أنا يا عم مسامح في دي لو معملتوهاش

أنا بسببكوا ولأول مره في حياتي أقع في حب من أول نظرة


مش هتتخيلوا اد ايه الشعور ده جميل


معقولة


دي تشتغل موظفة !


مش ممكن يا جدعان أنا هتجنن دي لازم تقعد في مملكة وحوليها وصيفات كده .. حاجة كده جايبة علي نيكول كيدمان -انجيلينا جولي


حاجة تفتح النفس وممكن تفتح الدماغ لو عايز كمان ,ده غير التركيز الغير طبيعي في العمل ... واحدة بتحب شغلها بجد ونفسها تحقق ذاتها علي راي القناة التالتة الي محدش بيشغلها خالص دي.


نفس البشاشة والهشاشة بتاعة الموظف كده


بس دي هشاشة عظام تقريبا


وياريت لو أحد المدونين من الجنس الآخر يكلمهالي لو مش مرتبطة بأي حاجة غير الكرسي الي قاعده عليه
(أو لو فيه حد من جنسها)


عشان انا وقعت ومحدش لا سمي ولا صلي ولا عمل اي حاجة عشاني


ومع أني مكنتش هحط الصورة عشان المدونين من الشباب الي لسه ما دخلوش دنيا


ولا هيدخلوا بعد ميشوفوها بس مش مشكلة انتوا اخواتي برضه




نيجي بقي لأهم نقطة في الدنيا

الوقت

أنا عايز اقلكوا اني خلصت التوكيل في 6 دقايق وربع هتقوله وعرفت منين الربع طبعا من الاستوب ووتش بتاعة مكتب الموظف

عندهم اهتمام بالوقت هناك بطريقة بشعة

ومفيش حاجة اسمها فوت علينا بكرة

ولا مشيان قبل ميعاد العمل بساعة الا ربع ولا هشرب سوجارة وارد عليك يا استاذ ولا متصدعنيش أنا نازلة من البيت قرفانة خلقة.


الجمل والهبل ده غير موجود لدينا .. مش عارف لدينا يعني مش عندنا ولا قصدهم بيها لا دينا.

وكل موظف قدامة ساعة ونتيجة ومشغل الساعة علي الاستوب ووتش والنتيجة غريبة اوي مش مكتوب فيها باليوم

لا ده بالنص يوم يعني مش عارف اقول ايه الصراحة

يارب ... بحق جاه النبي ... تفتحها في وشهم قادر يا كريم




أنا بشكر الساديين قصدي السادة المسؤولين علي حسن خدمتهم لينا وأخلاصهم في العمل واتقانهم في كيفية ايجاد جميع وسائل راحة المواطن

هناك 22 تعليقًا:

  1. هههههههههههههههههه


    شكلك استمتعت اوى , شكلها كانت بمثابة فسحة مش تقضية مصلحة ولا حاجة اطلاقا

    بجد ربنا يرحمنا ويصبرنا ويهديهممممممممممممم

    ردحذف
  2. عمار يا اوكرانيا....متعملش فى نفسك كدة انت بس وكله هيتصلح

    ردحذف
  3. هههههههههههههههههههههه
    كفاية ما تبسطهاش اكتر من كدا
    انت هاتقوللي على المصالح الحكومية.. يااااااا سلام
    هو انا خلفت غير المصالح الحكومية
    حاجة لوووووز
    بس زي الفل يا باشاالمهم قضيت يعني ولا لسه.. اوعى تكون حبتهم وحبوك هاتفوم عليهم بكره
    بوست جنااااان والله
    تسلم ايدينا اللي كتب

    ردحذف
  4. ههههههه الله يكرمك يا عم
    انا لسه جايلي تعليق مكدرني
    الله يكرمك خرجتني من الموود ده دمك خفيف والله
    فعلا يا اخي انا مش عارف الناس بتهاجم الحكومه ليه
    مالبلد ماشيه زي الفل اهي
    والله حاجه جميله اوي
    :P
    تحياتي

    ردحذف
  5. مكدرك !!!
    مش عايز اسمع الكلمة دي تاني يا زيكا من فضلك أنت تقصد ان في حاجة تكدر في هذا العهد حتي ولو من مواطن زيك
    عيب .. عيب
    خليك راجل وطني

    وعموما اي خدمة علي الضحك وبعد كده كله بحسابة مش هيصة هي ولا الشعب ده خد علي انه يستمتع من غير ما يدفع اي حاجة !

    ردحذف
  6. ده أنت ضحكتني ضوحك منك لله ياتامر
    لأ ونظرتك موضوعيه ورؤيتك وردية ويومك كان مهلبية كمان
    انا لما احب اروح جه حكومية اجيب ضابط بدبابيره بنسره بجزمته الخمسة خرم علشان اعرف اعدي واسلك من جموع الشعب الغفير وكمان اعرف اكلم موظف ويرضى يبص في وش اهلي
    يعني انت بختك ناااااااااار هع هع هع
    تعيش وتروح شهر عقاري وشهر من أوله وست أشهر كمان
    تحياتي يا موضوعي يا حبيب الملايين الغفيرة

    ردحذف
  7. ستوتة والعلوم كلتها

    أي خدمة أنا هنا لسعادة المواطن الي في اي حاجة خنقاه
    بس خليها تعيش وتروح شهر عقاري ونص شهر عقاري
    وبلاش ست اشهر دي عشان مش طالبة خالص دلوقتي

    ردحذف
  8. أنا آسف جدا يا جماعة رديت علي ناس قبل ناس بس والله مش مقصودة خاااااااااالص


    نبتدي بزي الهوا

    هي كانت فسحة بصراحه وكان قاعد فيها شوية نسوان من الفسحة

    ردحذف
  9. انجي

    أهدي أزاي ... عاااااااا ... دنا هموت من الفرحة مقدرش ما احبهمشي .... وحياتهم مقدرشي
    مع الأعتزار للفنانةالراحلة شادية

    ردحذف
  10. فتافيت تاني
    يادي الصداع
    يعني انتي في الآخر الي خلفتي المصالح الحكومية
    طيب ربنا ياخدهم من وشك ووشنا جميعاً
    أصل دول لو ولادك يبقوا اكيد متربوش هههههههههههههه
    بصراحه يعني وغالبا مش هتوردي علي جنة بسبب سوء تربية المصالح الحكومية
    ايه الي انا بقوله ده !؟ أنا نسيت نفسي ولا ايه !؟
    ربنا يخلي باور فاميلي ويخليه لأمه

    ردحذف
  11. هههههههههههههههه
    ماشي يا تامر
    انا بدخل هنا كتير مش علشان انت بتكتب حلو
    ابدتش .. ابدتش
    بدخل العب ههههههه
    pacman
    بحبها اوي وبالمرة اشوف بتعمل ايه
    وبعدين ما تغلطش في ولادي .. دول طالعين كدا لابوهم
    يلا ربنا ينتقم منه بقى
    ههههههههههههه
    سلامي لاوكرانيا

    ردحذف
  12. والله أغلس واشيل اللعبة وابقي وريني هتدخلي ليه المره الجاية :)

    ولو العيال دول طالعين لابوهم يبقي ربنا ياخده برضه حنفي مبيرجعش في كلمته ابداً

    ردحذف
  13. فى الجوووووووووووون يا تامر ..
    بس انا سمعت حاجة قريب , ان الحكومة قررت انها تقلل من خدمتها الفايف ستارز للجماهير المصرية الايام اللى جاية ....منعا للحسد !!!
    تحياتى لك يا تامر
    اراك على خير ان شاء الله

    ردحذف
  14. هناء صابر
    يعني اهل اسكندرية والجدعنة كلها
    كويس والله ان الموضوع وصل عندكوا اهو :)
    وبالنسبة للحسد سمعت ان الحكومة هتعين موظف يقرا المعوذتين طول اليوم بس ويقبض برضه عادي جدا
    وهيحطوه علي باب كل مصلحة يتباركوا بيه

    ردحذف
  15. لازم كدة واكتر من كدة

    مش داخل مصلحة حكومية

    لازم يكون فى انضياط ياعم تامر

    ابقى خد معاك المرة الجاية كم وردة عشان الحلوة اللى عجبتك دى

    ربنا يكرمك

    ويصلح الحال

    تحياتى

    ردحذف
  16. تامر باشا نبيل

    أنا اه داخل مصلحة حكومية بس مكنتش متخيل انها للدرجة دي يعني !
    وبالنسبة للورد انا مجهزه من ساعة مشفتها يمكن لو رحت المره الي جاية الاقيهم عملين ليها مقام هناك ابقي احط الورد عليه

    ردحذف
  17. على فكره الموظفين الحكومييين عندنا مرشحين لجايزة (نوفل) الدولية وهي إنهم بيبعتوا الموظف المثالي منحة بلاد بره علشان يعلم الخواجات كيفية التعامل الأنيق والجايزه دي عملها موظف اسمه (نوفل) قبل ما يموت ب3 ايام أثناء تفانيه في خدمة الشعب .

    ردحذف
  18. عارفه نوفل ده
    مش ده بتاع الف ترررم الف تررم الي كان مع نجيب الريحاني في الفصل بيغني

    ردحذف
  19. حاجة كده جايبة علي نيكول كيدمان -انجيلينا جولي
    مضروبين معه بعض في الخلاط بس كان الخلاط مكانه حاجه تانيه
    هههههههههههههههههههههههههههه
    هههههههههه
    يبقي انت اكيد اكيد في المحروسه اسم الله عليها
    دي اقل حاجه عندنا علي فكره انت بس اللي مش واخد بالك

    ردحذف
  20. عاشقة وغلبانة بس مش ونبي

    لا انتي مش واخده بالك
    اصله كان خلاط اسمنت

    ردحذف
  21. ههههههههههههههههه
    جميل جدا البوست بتاعك
    هايل وبيعبر عن حاجه بتحصلنا كلنا اذا حبينا نشوف مصلحتنا فى اى مصلحه حكوميه
    ومش بس كده يا راجل ده الموضوع امتد ليصل الى الجامعات كمان
    يعنى دلوقتى لو عايز تخلص ورقه فى الشؤؤن تخلص فى ربع دقيقه ممكن تقعد بالايام والليالى
    ده انت علشان تطلع الكارنيه بتاخد كل سنه فى السنه اللى بعدها اساسا
    وصباح الخير عندهم بفلوس وسلام عليكم بهات الباقى
    حاجه أخر أرف سبحان الله معرفش احنا خلاص اتعودنا على كده ونحسنا بقه مبقتش بتفرق معانا ولا ايه ؟؟

    ردحذف
  22. crazyrama

    نورتي الاول بس
    لا الجامعة فيها اشكال مختلفة شوية
    بس برضه لا يمنع انها اشكال تجيب سعال ديكي
    بس بتلاقيهم مشغلين ناس عندها استعداد تقعد مملة طول حياتها ومتملش.
    وموضوع اننا اتعودنا ولا جتتنا نحست فده اكيد طبعا
    خلاص كله عنده مصل بياخد منه قبل ما ينزل من بيته يخلص اي مصلحة
    مصل البرود التام والا يشتري كرسي بعجل بقي وميوجعش دماغنا

    ردحذف

أكتب الي نفسك فيه وأنا مش بزعل متخفش
بس من غير شتيمة