السبت، 14 فبراير 2009

أنا وأنا


أجلس في هذا اليوم واتخيل أنني ونفسي أثنان

أنا ... ونفسي هي أنتِ ..


أسئلك عن المكان المناسب

فتختاري نفس مكاننا القديم

ونذهب حيث أردتي

سابحين في عالمنا الخاص بنا

عالم نحب فيه حبنا المتبادل



ونصل حيث قصدنا

فيفتح لنا نادل القاعة بابها

فأساعده في فتح الباب لكي

فتخطي بقدمك الباب وتأخذيني بيدك

كي أتقدم أنا المسير وتخبريني

أن هذا يشعرك بالأمان

نمشي حتي تأتي جلستنا الشهيرة

فيبتسم النادل أبتسامة معناها

كما تعودتم يا سيدتي

وتنظري في عيني

فتحتويني النظرة في عالم آخر

أجمل من عالمنا هذا !

فأبادلك النظرة ولكني أشعر أني

أنظر لكي وأنا بداخل عيناك

فأتلفت من كل جانب حولي داخل عينك

حتي تستطيع عيني أحتوائك كما أحتويتيني


واخرج من عينك علي صوت النادل

يقول لما اراك سيدي حزينا

ولما لم تأتي سيدتي معك

تلك الليله !

هناك 13 تعليقًا:

  1. أردت فقط ان اشكرك على وضع هذه الاغنية على مدونتك
    لكم اعشق هذه الاغنية وصوت شادية فيها

    ردحذف
  2. ياسلاااااااااام

    منه لله فلانتين ابن اللزينة جابلكم كلكم حالة من الوجد والشجن
    اخرجت لآليء رائعة من السيد عظيم الشأن تامر

    جميلة قوي قوي ياتامر

    حتى لما جيت تكتبها حطيت فيها نفسك في اكتر من مكان " وتأخذيني بيدك


    كي أتقدم أنا المسير وتخبريني


    أن هذا يشعرك بالأمان"

    جميلة قوي قوي .. ربنا يعيدك لعين من تستاهل تفتح لها لباب مرة أخرى .. وتفتح لها القلب على مصرعيه

    ردحذف
  3. ياتامر رديت عليك حالا في البوست القديم
    انا اطنشك؟ نو ابسلوتلي خسئتي ياستيته
    انا بس نظري على قدي يابني .. يالا حسن البتنجان

    ردحذف
  4. يلهوووووووي يلهووووووووي

    طلعت مش لوحدي انهاردة .. ديه التدوية الحمرا صح

    بس ايه ده بجد كلامك حلو اوي

    كنت لسه بقول لستيته عندها اني عاملة زي قرد قطع انهارده

    اتاري الموضوع كبر وبقت جبالاية قروووود

    انا ونت وعاشقة وليدي والبقة تاتي

    يلااااااااااا .. نشاطركم الاحزان يا سيدي

    سلامووووووووز وبوست لوووووووووز

    ردحذف
  5. اولا..ام البنات ارهابيه تعسفيه مش بتحب موضوع الزفت الفلانطيم على رأى شوقيه ده بأى شكل

    بس انا هتكلم على خوطرك
    بجد جميله وقوية وخصوصا" الجزئيه بتاعة ذكاء المرأة دى
    انا بحب الستات الاذكياء

    وتأخذيني بيدك

    كي أتقدم أنا المسير وتخبريني

    أن هذا يشعرك بالأمان

    شوف وجود الرجل الزوج او الأخ او الأب مع المرأة طبعا بيشعرها بالآمان بس لما يكون راجل بجد مش راجل وقت الفلفصه وساعات الجد اشتغلى واعملى انت

    المهم مش هاخرجك عن تدوينتك الرائعه بس اياك اياك تكون كاتبها بسبب الزفت ده
    ممكن يكون فكرك بيها بس تكتبها علشان الفلانطيم

    يبقى هاجيب الكرسى بتاع ستيته اللى ضربته فى الكلوب عند فتافيت
    واخلص الليله

    ردحذف
  6. فتافيت

    طيب ممكن نعمل احنا عيد ويبقي الشوارع كلها صفرا بلون الموز الي هنشتريه في الجبلاية بقي
    ونسمية عيد الجبلايتين :)

    ردحذف
  7. الفقيرة الي الله أم البنات

    هو صراحة الخاطرة دي أفتركتها من النيلة ده بس مش هموت نفسي يعني الحياة زي الفل برضه ويحرق الفلانتيت عليها هي نفسها كمان

    ردحذف
  8. آآآآآسف يا زهار والله

    معلش اتلخبط في ترتيب الردود
    وعموما كويس ان في حاجة عجبتك اهو اي خدمه برضه

    ردحذف
  9. عمتنا كلنا سوتيتة
    والله طبعا مش مقصود الغلط في الترتيب بس جت كده بقي
    منه له جي رايح منه له
    ده شعاري النهاردة هههههههههههه
    وشكار علي اللأليء دي كانت محتاجة عيارين من عند فتافيت.

    ردحذف
  10. فعلاً الجميع وقع في عدوى الفلانتين ...لكن لو كان الناس كلها هايتحولوا لشعراء بالشكل ده فأهلاً بتلك العدوى .:)

    ردحذف
  11. تامر باشا علي

    يا عم شعراء ايه بس انت بتسمي الحلزونة الي انا عاملها دي شعر
    شكرا علي المجاملة يا باشا

    ردحذف
  12. أزال المؤلف هذا التعليق.

    ردحذف
  13. لو حذفنا المقطع الاخير ممكن نقول:

    فتذوب عينى و عينك معا كما ذابت ارواحنا
    و اذا به الزمن وقد وقف .. ليشاهد روعة حبنا
    وإذا بنا نسبح وحدنا فى بحر أحلامنا فأنت أنا
    وفجأة يصحو الزمن من غفوته وهو يقول اين انا؟
    ماالذى جرى؟ أهو سحر الحب ام هو الهوى
    واذا به يحملنا و يعود بنا من حيث انطلقنا وحدنا

    واذا بصوت النادل يقول لى .. بل لنا
    مالى أراك سيدى حزينا ولم تأتى سيدتى هنا

    ردحذف

أكتب الي نفسك فيه وأنا مش بزعل متخفش
بس من غير شتيمة