الاثنين، 23 فبراير 2009

مصنع الرجال باعت ليكو هدية



حالتي قبل زيارة المعتقلين الي كنت كتبت عنهم في بوست مكنتش عايز اكتب الفترة دي ... بس هو الي طلب مني كانت فوق الوصف

كنت حاسس ان خلاص انا جبت آخر حاجة عندي وكنت بتمني اني اموت واستريح او افقد الذاكرة ,بس لما رجعت م الزيارة وقريت الرسالة الي مبعوته ليكوا من مصنع الرجال والله يا جماعة حصل أنقلاب في فكري وحالتي النفسية.

يا جماعة الرسالة دي اتقالي بالنص دي للمدونين الي عارفين الموضوع

هكتب ليكوا نص الرسالة وبعدها هكتب رسالة من أخويا لأختي


الرسالة الأولي


أحلام الأمس هي حقائق اليوم

وأحلام اليوم هي حقائق الغد


وإن كل كلمة عاشت .. قد أقتاتت من قلب صاحبها


وإن كلماتنا عرائس من الشمع .. حتي أذا متنا في سبيلها .. دبت فيها الروح


وأخـيـــراً


وليعلم قومنا أنهم أحب الينا من أنفسنا

وإنه لحبيب إلينا

أن تذهب فداءً لعزتكم

إن كان فيها الفداء


الرسالة دي كلها جمل مأثورة وليست من تأليفهم ولكن الرسالة اتكتبت وأنا قاعد فكانت علي عجالة


الرسالة الثانية

ودي موجهة لأختي وأنا أستأذنت منه أني أنشرها


أختي الحبيبة / ...............


وحشتيني


ووحشتوني كلكم


أذكرك بآخر مشهد في فيلم في بيتنا رجل عندما قال عمر الشريف جملة عن الحرية وكيف تتحقق

وأذكرك بكل الأفلام التي رأيناها سوياً وما فيها من تضحيات لتتحقق الأمنيات


كنت أود أن أحيا كالناس لأسرة أكافح لها فقط ولكن حرية البلاد والعباد وتأمين لقمة العيش والعمل الشريف

والأستقامة للشباب وحماية مقدساتنا وشرف الأمة وهداية البشرية كل هذه الأهداف تحتاج لتضحية وجهد.


وأقول لكي واثقاً متيقناً أن الله لن يحرم من وهب حياته لمثل هذه الأهداف .. أقول لن يحرمه من عيشة هنية وحياة طيبة في الدنيا قبل الآخرة.


هذا وعد الهي من الله

( ومن عمل صالحاً من ذكر أو أنثي وهو مؤمن فلنحيينه حياة طيبة )


......... ثقي أن تاريخ البشرية - وفي كل صفحة من صفحاتة - أن سبيل الحرية والكرامة والعزة والسعادة..

في الدنيا قبل الآخرة


وكل آت قريب


أخوكي

.....................

23 فبراير 2009


أنا لما قرأت الرسالتين مكنتش عارف أعمل أيه

أقوم أحضنه وأهنيه علي الرجولة

ولا أعمل أيه


والحمد لله ده كان سبب رفع روحي المعنوية النهاردة بعد الكبوة الي فاتت دي


- وطلب مني اكتبله كلمات اغاني وطنية عشان عايزين يقولوها جوه وملاني الأغاني دي :


أنا النيل مقبرة للغزاة بتاعة سعاد محمد

وكده ومش كده بتاعة أحمد أسماعيل وكلمات فؤاد حداد

وأزرع كل الأرض مقاومة لأحمد اسماعيل برضه

وأغنية بحبك يا مصر بتاعة فايزة

وقالي لو عندك حاجة انت شايفها حلوة برضه اكتبهالي وهاتها معاك الزيارة الجاية


وقالي اغنية استغربت اوي انه طلبها


اغنية صورة بتاعة عبد الحليم حافظ


بس لما مشيت وقعدت افتكر كلامها تخيلت منظرهم وهما بيغنوها جنب بعض


وتحديداً الكوبيله ده :


يا زمان صورنا


صورنا يا زمان


هنقرب من بعض كمان

هنقرب من بعض كمان

وإلي هيبعد م الميدان

إلي هيبعد م الميدان


عمره ما هيبان في الصورة

هناك 24 تعليقًا:

  1. ربنا يفك كربه ولا يحرمه الأجر
    وانت كويس انك بقيت احسن
    ربنا يهون
    وبإذن الله جاي فرج
    تحياتي ليه ولك ولأختك كمان

    ردحذف
  2. دكتورة سوتيتة

    الحمد لله والله وان شاء الله قريب يرجعوا بالسلامة
    وبجد بفرح والله لما بشوف تعليقك اول تعليق

    ردحذف
  3. تامر .. من شاف بلاوى الغير هانت عليه بلوته ..
    ربنا معاه ومعاكم ..ودائما بعد الضيق جاى الفرج .

    ردحذف
  4. ايه يا تامر ده ؟
    أخوك لسه مطلعش ؟؟ هو له تيار أو نشاط سياسى معين و لا موضوع المظاهرة ده جه على غفلة
    أصل لو قد مظاهرة كده يعتبر طول , متقلقش هما ان شاء الله مش ح يقعدوه أكتر من كده
    بس الناس دى ازاى قادرة تكتب الكلام الحلو ده فى ظروفها دى ؟؟

    ربنا معاه

    سلام

    ردحذف
  5. صابر وراضي

    هممممممممم
    عندك حق ربنا يفرجها

    -------------------------

    سارة نجاتي

    لا والله
    ليه نشاط سياسي !؟
    لا هما اصلهم بيمسكوا اي حد دلوقتي ويطلعوا تيت اهلة عشان هو من مشجعي أسمنت اسيوط
    ايه يا سارة طبعا ليه نشاط امال يعني مسحول عشان كان عضو في مهرجان القرأة للجميع

    ردحذف
  6. ربنا معاك
    ومعاه وع اختك يارب يفك كربكم جميعا وكرب ل واحد مظلوم فى البلد
    رسالتك عايزانا وهما عايزينا نعمل حاجه
    ارجوك خلينا نعملهم حاجه زي ماطلبت منك قبل كده
    زعلانه انى مدونتى مش من المدونات اللى على مزاجك بس فعلا انا اهملتها قوي
    مش مهم انا مين
    ربنا معاكم

    ردحذف
  7. ربنا يفرج كربكم يا تامر
    ان شاء الله
    ولا تقنطوا من رحمة الله
    هى وسعت كل شئ

    ردحذف
  8. غير معرف

    والله يا افندم لو انتي الي في بالي يبقي مدونتك هي الي رفضاني الا بدعوة منك كل ما اجي افتحها يقولي انت غير مدعو

    ولو حضرتك حد تاني برضه في دماغي فمدونتك رائعة طبعا بس سعادتك مكتبتيش حاجة من زمااان اوي يبقي هدخل اعمل ايه ؟

    خلاف الحالتين الي فوق بجد كل المدونات الي جاتلي بدخلها

    عامة بعتزر لو كنت مقصر
    وموضوع نعمل حاجة ده عايزك انتي تقولي زي ايه ؟

    ردحذف
  9. الفقيرة الي الله ام البنات

    إن شاء الله يفرجها ربنا

    أشتدي كربة تنفرجي

    ردحذف
  10. م/الحسيني لزومي

    هي من ناحية ايام حلوة بس الله لا يعودعا فده حقيقي طبعا
    والله منحة وليست محنة بس مشكلتها في العطلة والناس الي بره من الاهل بس

    ردحذف
  11. بسم الله الرحمن الرحيم
    ربنا يفرج كرب أخوك يا رب..
    أنا أول مرة أشوف المدونة بتاعك.. لبس أنا فرحت أوى بالمدونة إن رغم اللي بيحصلك عندك أمل و تفاؤل .. سواء أغنية شادية يعنى انت لسه منتمى للبلدى و مش هتستغنى عنها.. و عاوز تمثل و تشتغل في الفن .. و تحقق ذاتك ..
    ربنا يوفقك و تحقق أهدافك.. فيما يرضي الله ثم الوطن..
    تحياتى..

    ردحذف
  12. د.آيه

    آمين يا دكتورة وزيارتك الأولي أسعدتني وياريت تتكرر
    دائماً

    وطبعا عندي أمل
    يعني هي الحكومة هتقعد في مصر اكتر من الأنجليز ما قعدوا ولا التتار !؟
    اكيد لا
    يبقي فيه امل

    وطبعا الأهداف لازم تتوظف تجاه الأسلام أولا ثم الوطن

    ردحذف
  13. تاااااامر اخوك راجل وكل اللي معاه رجاله ربنا معاهم
    ويصبرهم ويصبر اهليهم ويعينهم ويهون عليهم
    وبفرج كربهم قريب ان شاء الله

    هم دول بجد اللي هايطلعوا في الصورة لانهم رجالة

    وإن كلماتنا عرائس من الشمع .. حتي أذا متنا في سبيلها .. دبت فيها الروح

    كلمات الشهيد سيد قطب تحفـــــــــــــة بجد

    ربنا معاهم وانت شد حيلك بقى .. وما تزعلش علشانهم هم رجالة نفتخر بيهم مش نزعل عليهم نزعل على نفسنا

    ربنا يحميهم ويحمي كل اللي زيهم

    تحياتي لاخوك ولكل الرجالة اللي معاه

    ردحذف
  14. فتافيت

    ربنا يتقبل دعائنا ليهم وينصر الحق دائما
    ويكرمنا ونلحق نطلع في الصورة احنا كمان بجد ومحدش مننا يبعد م الميدان ابداً يارب

    ردحذف
  15. مظاهرات
    انا ايه اللى جبنى هنا
    بجد ربنا يفك اسره يارب
    ويرجعو ليكو بلسلامة

    ردحذف
  16. البت المشمشية

    صحيح ايه الي جاب البت المشمشية مظاهرات انتي وش ذلك
    الي يدور وراكي يلاقيكي انتي الي بلغتي

    ردحذف
  17. بقولك إيه يا عم تامر ممكن تصمم لوجو وتطال فيه بالإفراج عن معتقلي مظاهرات غزة أو المعتقلين السياسيين وأولهم أخوك ... وإحنا ننشر اللوجو ومعاه القصة بالدور زي موضوع تامر مبروك وأهو نبقى متبنيين قضايا حقيقية حنب التدوين ونتابعها ونحاول نخليها قضية رأي عام ...يعني أي حاجة إيجابية نحاول نقدمها بدل مجرد التعاطف الأجوف ده إيه رأيك؟؟

    ردحذف
  18. تامر علي

    بجد فكرة ممتازة وخطرت ببالي طبعا بس انا معرفش اصمم لوجو او بانر خالص انا حتي شغلي علي الكمبيوتر دعم فني ونت وورك يعني معنديش فكرة عن التصميم نهائي بس ممكن نقترح الموضوع ونقول للمدونين الي يعرف منهم يعملوا اوك والصور عندي بسهولة الي ممكن تحمل قضية زي دي

    ربنا يكرمك بجد علي تفكيرك الأيجابي في وقت مخي فيه صدا

    ردحذف
  19. انا عجبتنى اوى فكره الوجو دى
    ياريت تنفذوها

    ردحذف
  20. خلاص يا دكتور انا هقول للمدونيني علي الفكرة والي بيعرف يعمل لوجوهات هيعملها وقريب اوي تكون موجودة عندنا
    ربنا يجازيك خير

    ردحذف
  21. انت بخير؟
    انا بطمن عليك
    متغيبش لازم دايما تقول انك بخير لأننا نقلق عليك لو سمحت
    تحياتي

    ردحذف
  22. كنت ناوية اجي بسرعة احط الإعلان عن وثيقة تفكيك اسرائيل واجري عشان اكمل دعوة ليه...لكن توقفت معرفش ليه لأقرأ كلمات هذا السجين الرجل البطل

    فدمعت عيني....حقيقي شكرا لك

    قبل ما انسى الإعلان اهه

    من فضلك زر هذا الرابط...لن تندم

    http://www.tahyyes.org/2009/02/blog-post_27.html

    انا محتاجة لدعم كل مدون من اجل نشر الإعلان ده في كل حته

    ارجوك ما تبخلش بوقتك

    ردحذف
  23. تااااااااااااااامر .. انت فين؟؟؟؟؟؟؟

    ردحذف

أكتب الي نفسك فيه وأنا مش بزعل متخفش
بس من غير شتيمة