الأربعاء، 25 مارس 2009

غلق مصنع تراست ( الخبر حصرياً قبل أي مدون بالعند فيكوا )

بسم الله الرحمن الرحيم

إن الله لا يضيع أجر من أحسن عملاً


صدق الله العظيم




والله يا جماعة مصدقتش نفسي وأنا بسمع الخبر في التليفون من المدون تامرمبروك

صدر قرار بغلق مصنع تراست وإيقاف المرحلتين الثانية والثالثة للمصنع

أول حاجة قلتها الله أكبر

بجد يا جماعة تامر مبروك تعب أوي عشان الموضوع ده ,وأتعرض لعدة مشاكل هو وأسرته وأتهم في قضية سب وقذف وكل ده عشان هو محترم بس أنا بهنيه وبفكره بأن ربنا مش بيضيع تعب حد.
وعلي فكرة تامر كان كاتب موضوع علي العمال الهنود الي كانوا شغالين في مصنع تراست لما هدوا المسجد الي في المصنع وده اللينك الموضوع علي موقع أنصار بور سعيد.

http://www.ansarportsaid.net/newsSrch.asp?ID=1820

بفضل الله دكتور أكرم الشاعر عضومجلس الشعب فضل ماشي ورا الموضوع لحد ما جاب آخر الموضوع وصدر القرار بوقف المصنع الي كان هيضيع بورسعيد , أنا فرحان أوي ليك يا تامر والله ولكل أهل بورسعيد وفرحان أكتر للعدل والحق عشان أخيراً صوتهم علي وظهر وعشان كمان الناس هتعرف أن الي بيعمل حاجة لله ونيته خالصة لازم تقضي.
ربنا يجازيك خير يا دكتور أكرم

وللناس الي مش عارفين مصنع تراست ده كان هيعمل ايه آدي اللينك بتاع الموضوع القديم أهو

http://ba7ebelfan.blogspot.com/2009/02/blog-post_17.html

يلا يا جماعة زي ما وقفنا مع تامر في تعبه وشدته هنفرح كلنا معاه وبيه,وعشان كل واحد فينا يعرف أنه ممكن يغير الدنيا لو كلها غلط وهو بس الي صح.


والله يا جماعة مش شعارات ولا كلام لو عندك الفكرة الصح والنية الصادقة والعزيمة ممكن تهد الدنيا عشان كلمتك وفكرك.

يااااااه تخيلوا أن بجد في ناس كانت قربت تيأس من أنها تغير حاجة في البلد دي ,يا جماعة لأ وهفضل أقولها والله ممكن بس وفر الي قلنا عليه ده وأنت تغير الكوووووون كله .

وأخيراً مبروك يا تامر وربنا يجعلك دائماً سبب في التغيير,وهنشيل البانر القديم ونحط بانر نهني فيه أهل بورسعيد.

هناك 21 تعليقًا:

  1. يااااااااه اخيرا خبر حلو واثبات ان لسه فى عدل ولو قليل
    ياريت كل الناس فعلا تتعلم الايجابية وتبطل سلبية وتدافع عن الحق لاخر لحظة فى حياتها

    ردحذف
  2. لو قلت لك اني مش مصدقة
    هل ها تقول ستيتة بقت شخصية يائسة مكتئبة
    ولا ها تقول دي مش فاهمة حاجة زيها زي بقية الناس

    فيه حاجة بتقولي متفرحيش قوي
    لأول مرة يا تامر وانت عارف انا اصلا بفرح لفرح الناس وانتصار العدل والفرج

    بس فيه حاجة
    فكك مني باين عليا رايحة السراية الشيك اياها اللي في العباسية

    ردحذف
  3. أيوشة

    نورتيني جدا بزيارتك الأولي لمدونتي الغلبانة دي
    وطبعا لسه فيه أمل ولا يضيع حق ورائه مطالب أبداً
    وأنتي جبتي م الآخر لازم ندافع عن الحق لآخر لحظة في حياتنا ونسيبنا م الأفكار بتاعة أمشي جب الحيط وجوه الحيط والهلس ده.
    نورتيني وكرريها

    ردحذف
  4. الفار بيلعب (فار مصري صحيح ) بس نسأل الله العظيم أن يكون الخبر صحيح وان شاء الله اتصل بتامر مبروك أعرف منه التفاصيل

    عارف لو كانت اشاعة هفجرلك المدونة بتاعتك :)

    ردحذف
  5. عمتنا ستيتة بتقول ايه ؟

    ليه بس يا دكتورة
    يعني هو ربنا جايبنا في الدنيا عشان نتبهدل ومفيش نتيجة وبعدين أذا كنت أنا بقولك كده وانتي عارفة أد ايه الكلام ده بيجبلنا الكافية ومع ذلك مقتنع جداً أن لازم الناس تتعب وأن شاء الله ربنا مش هيخذلهم أبداً.
    فاكرة القصة بتاعة لعله خير ؟
    عامة هفكرك بيها
    كان فيه ملك كل ما تحصله مصيبة الوزير بتاعة يقوله لعله خير لحد مره خرج الملك رحلة صيد وصباعه أتقطع فيها فالوزير كالعادة قاله لعله خير
    راح الملك سجنه
    وبعدها بفترة خرج الملك رحلة صيد تانية طلع عليه قبائل آكلي لحوم البشر بس من قواعد القبيلة دي أنها مش بتاكل الا الكوامل يعني لو بني ادم ناقص منه جزء يسيبوه
    فسابو الملك ومرضيوش ياكلوه
    ففهم الملك ان ده فعلا كان خير ليه فأمر بخروج الوزير وقاله طيب خير ليا ان صباعي اتقطع وانت السجن كان خير ليك ليه ؟
    قاله عشان انا لو كنت معاك في رحلة الصيد دي كنت اتكلت.
    يعني
    أن البني ادم فعلا حتي لو تعب ومجبش نتيجة يبقي ربنا مش هيعاقبه علي النتيجة ولكن عقابه علي العمل
    أنت عملت ولا لا
    مش حليت المشكلة ولا لا
    أنا عارف انك ممكن تكتبي بوست رااااائع علي موضوع زي ده بس أنتي بس تلاقيكي مخنوقه شويتين وبتقولي كلمتين من زهقك بس , بس عادي انا عارفك كويس بكره تعودي
    عووووووودي يا ستيتة
    عووووووودي ألي التفاؤل المعهود بتاعك الي عودتينا عليه بجد

    ردحذف
  6. تامر باشا علي
    عيب عليك أشاعه يعني انا بكدب
    بقلك تامر مبروك كلمني بنفسه يا راجل

    ردحذف
  7. وتأكيدا لكلام تموره هنشر اللنك الي بقالي طول اليل عمال انشره على المدونات
    بشرى ساره لجميع مدونين مصر وخبر هام وعاجل
    انتصرناااااااااااااااا
    وتحيا مصر وعاشت بورسعيد..وبيان عاجل
    تابع الحقيقه المصريه
    او من خلال هذا اللنك للاهميه وسمعيني زغروطه على المدونه

    http://elhakika.blogspot.com/2009/03/blog-post_25.html
    ====
    ومليون شكر يا تيمور ومدخلش تامرات بنا طبعا انا اقصد تامر على اول من قام بالتعليق على الموضوع عندي
    وربنا يسهل وده مش اخر المطاف هنظف بلادنا واحده واحده بس ياريت يا جماعه نتعظ وماحدش يقول مافيش فايده
    مصر تستاهل اكتر بكتيييييييير من الي بنعمله عشانها
    وعاش مصر ومدونين مصر نفر نفر وربنا يستر علينا من البدرون

    ردحذف
  8. ستيته بتقولك قلبى مش مطمن
    انا بأه فرحانه وكنت عارفه إن ربنا هو المنتصر دايما
    وبينصر الحق دايما .. بس علشان تبقى صاحب رساله لازم تتعب وتتبهدل لأن مش اى حد يستاهل المكانه دى
    الف مبروك لأهلىبورسعيد
    الف مبروك لتامر مبروك
    الف مليون مبروك لمصر كلها

    ردحذف
  9. بجد اول خبر عدل اقرأه النهارده

    تسلم ايدك على الخبر ويا رب يطلع صحيح مش الاعيب شيحه زي موضوع مصنع الاسمده بتاع دمياط اجريكوم


    تحياتي .......

    ردحذف
  10. ليك عندي تاج ياريت تزورني وتقبله

    ردحذف
  11. لولووووولللييييييييييي

    عقبال عندك يا ام فاروق

    بجد احلى خبر سمعته من اول السنة

    تسلم يا تشامر بيه.. ومبروك لتامر مبروك

    ستيتة اللهي يسترك يا اوختشي بلاش فيران

    خليها على الله

    ردحذف
  12. الحقيقة المصرية

    تامر باشا مبروك
    مبروك يا عم لكل اهل بورسعيد وان شاء الله ربنا يجعلك سبب من اسباب التغيير
    مبرووووووووووك يا باشا

    ردحذف
  13. إيمان

    ايوه كده الله يباركلك
    تفائلوا خيرا تجدوه
    قولي لاختنا سوتيتة

    ردحذف
  14. ضايع
    لا لا لا
    عيب يا باشا انا كلمتي متنزلش الارض ابدا
    مفيش حنفي

    ردحذف
  15. أحمد باشا ابو العيليه

    اوكيشن مقبول منك يا سيدي وانا جايلك اهو

    ردحذف
  16. فتافيت

    اي خدعه
    وبلاش تشامر دي ( وش متغاظ منك اوي )

    ردحذف
  17. ربنا يكرمك
    اخبارك كلها بقت روعه يارب دايما تبشرنا بالخير

    ردحذف
  18. حلوة قبل اي مدون بالعند
    الفكرة الصح والنية الصادقة والعزيمة ممكن تهد الدنيا عشان كلمتك وفكرك

    خبر رائع ربنا يؤجر كل من ساهم في تحقيقه
    عقبال ما نتعود على الاخبار الحلوة مش اللي يتغمنا

    ردحذف
  19. gigi

    يا ستي اي خدمة وبعدين هو يعني الاخبار لو كلها حلوة انا هقول انها وحشة زي ما ربنا يكرم وان شاء الله الي جاي كله يكون حلو كده :)

    ردحذف
  20. أبو أعصار

    أنت جبت الخلاصة من البوست والله
    هي الجملة دي الي عايزنها كلنا
    وكل واحد بيبقي عنده التلاتة ولكن محتاجين يقوموا بس
    وان شاء الله تكون الاخبار كلها حلوة ومفيش حاجة تغمنا بأذن الله
    قول آمين

    ردحذف
  21. المصنع مفتوح وشغال وأنا كنت فيه في شهر أغسطس 2009
    بواسطة
    www.4ashraf.com

    ردحذف

أكتب الي نفسك فيه وأنا مش بزعل متخفش
بس من غير شتيمة