الخميس، 15 يناير 2009

نفسي أحضنه


كأنك حضنت الجمال إلي في الدنيا كله


تخيل لو حضنت الورد


أو حضنت صوت البحر


أو حضنت السما ساعة الغروب


أو تخيل أنك بتحضن الألوان


أو بتحضن صمود الجبال


أو بتحضن أرض خضرة

أو تخيل بجد أنك بتحضن الحنية نفسها..ممكن ؟


أو بتحضن الكرامة متجسدة في صورته


أو بتحضن بني آدم جسمه هو الصبــر


أو بتحضن التضحية


أو بتحضن فارس أنقذك من الأسر


أو بتحضن رسول شايلك خبر جميل


مبحسش بكل ده إلا لما أحضن سعيد اخويا


يمكن عشان هو إلي كبرت قدام عينه


وكان بياخدني معاه كل حته هو رايحها رغم فرق السن


ولا عشان هو أخويا فلازم يبقي كده .. معتقدش


ولا عشان هو بيضحي أوي عشاني



ربنا يفك اسرك يا سعيد عشان أنا تعبان أوي من غيرك








هناك 21 تعليقًا:

  1. هاى يا تامر
    أنا طبعا مش عارفة أخوك ماله , لكن بجد تأثرت لما قلت , ربنا يرجعه لكم بسلامة ان شاء الله.

    ردحذف
  2. ازيك يا سارة
    اولا شكرا علي زيارتك وشعورك
    ثانيا أنا اخويا موضوعه انه دكتور وكان في مظاهرة عشان غزة في رمسيس
    واعتقل
    بس

    ردحذف
  3. أسئل الله أن يفك أسره
    ولكني معترض علي هذه المظاهرات وأري أنها لا تجدي , فما معني أن أقف لكي أهتف وأندد وانا لا أغير شيئاً!
    والأفضل هو أن أتبرع بالمال وأن أساعد في جمع التبرعات وأن نقاطع ولكن لا أري جدوي من المظاهرات التي أعرف أنها سلمية ولا تضرر الأمن ولا المنشآت العامة بشيء.
    أحمد عثمان

    ردحذف
  4. أحمد عثمان
    ــــــــــ
    هقلك حاجة يا أستاذ احمد
    أكيد حضرتك عارف يعني ايه رأي عام ويعني أيه أنك لو من غزة وشفت الناس بتعمل ايه في الشوارع العربية والأوربية كلها عشانك هيبقي أحساسك وروحك المعنوية شكلها ايه؟
    وبعدين يعني هي الناس الي بتعمل مظاهرات علي مستوي العالم دي كلها مغيبة؟!!‍!
    وبعدين أنت هتنشر القضية ازاي للناس الي ولا بتقعد علي انترنت ولا عندهم دش ولو عندهم هيبقوا قاعدين قدام روتانا سينما هتسيب علامة في وشك
    وحتي لو بيقعد علي النت وبيشوف الدش علي الأخبار
    دوره هيعرفه منين ؟
    منك ومني ومن كل واحد بينزل في مظاهرة سلمية للتعبير عن رأينا الي علي طول مش بنقدر نقوله في مصر.
    أضافة لكل الي انت ذكرته من تبرعات بأنواعها المظاهرات دور كبير أوي علي مدار التاريخ وأكيد حضرتك قريت وعارف
    شكرا لزيارتك





    بت خيخة واي كلام
    ـــــــــــــــ
    والله مبسوط جداً لزيارتك لأول مره للمدونة
    وربنا يفك اسر المصريين كلهم بقي عشان هيموتوا من غير ميصرخوا حتي

    ردحذف
  5. الله على تشبيهاتك

    رائعه جدا بجد

    وربنا يبارك فى اخوك

    ويحفظو ويحميه ياااااااارب


    تحياتى ليك ودعواتى لاخوك

    ردحذف
  6. همس
    والله ولا تشبيهات ولا حاجة ده كلام بجد حاسه لدرجة رهيبة ده غير أني كنت بكتبه لحظة خنقة أوي
    شكرا لزيارتك ونورتي المدونة

    ردحذف
  7. شعور جميل جدا

    إن شاء الله ربنا يعيده إليك سالما

    ردحذف
  8. شكرا أوي يا مراكبي علي مرورك عندي وربنا يرجعه بالسلامة ويستجيب لدعائنا

    ردحذف
  9. ياأخي وجعت قلبي
    لسه ها أهزر لقيت كلام تحفة محدش دلوقتي بيقوله لأخوه
    وبعدين عرفت عن اللي حصل من التعليقات
    طيب ممكن ياراجل ياطيب تقول لي الاخبار دلوقتي ايه؟
    ادعو الله العظيم رب العرش العظيم أن ينجيه هو وكل شباب مصر اللي يدوب بيعبروا عن رأيهم زي كل بلاد العالم في الأحداث دي
    لازم ترد
    على فكرة بما انك مواطن شبراوي يبقى اهلا وسهلا أقرأ بوست والله لو مابعدت ياعبدو لأوريك وانت تشوف ذكرياتي عن شبرا اللي هي بيت جدتي القديم وأخوايا مولود فيها فطول النهار واجع نفوخنا انا من شبرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ طمني لو سمحت على اخوك
    مودتي

    ردحذف
  10. ستيته حسب الله الحمش

    بجد ربنا يكرمك علي شعورك الجميل وكفاية مرورك عندي شرفني بجد
    وربنا يفرج عنه هو وكل شباب مصر المتبهدل علي طول
    وللأسف الشديد لسه مرجعش والله ورايح ازوره غداً
    ربنا يكرمه

    ردحذف
  11. كلامها مؤثر جدا .. وكنت داخلة اسأل مين سعيد
    بس من الكومنتس عرفت هو مين
    ربنا يرجعه بسلامه ان شاء الله

    ويخليكم لبعض .. دلوقتي عرفت ليه احساسك عالي
    في كتابة البوست .. لانه من جواك اوي
    ربنا يفك اسره ان شاء الله
    قريب ان شاء الله قريب

    ردحذف
  12. فتافيت

    كان نفسي بصراحة كل الي اول مره يدخل عندي يلاقي بوست متفائل شوية عن كده بس معلش والله غصب عني بصدق
    وشكرا علي زيارتك الجميلة دي وإن شاء الله يرجع بالسلامة
    أنا مؤمن بالحكمة بتاعة أشتدي كربة تنفرجي

    ردحذف
  13. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

    كلمات جميله جدا بجد ما شاء الله
    تعبير اكتر من رائع عن مشاعرك الراقيه الرقيه دي تجاه اخوك
    ياريت كل الاخوات يبقوا كده بجد :)
    ربنا يخليكوا لبعض يارب :)

    تحياتي :)

    ردحذف
  14. أحلي حياة

    شكرا علي مرورك علي مدونتي

    و

    آمين يارب

    ردحذف
  15. لألألألألألألألألألألألألألأ انا مبحبش كده
    كل يوم ادخل ادور ع البوست الجديد ملقيش
    فين الأنتاج اللي يعرفني انك بتحب الفن وجنبه بتحب ايه كمان؟
    شد حيلك كده
    المؤمن القوي احب الى اله من المؤمن الضعيف وفي كل خير
    تحياتي ومستنية بوست فوري يعرفني مين تامر دياب

    ردحذف
  16. ستيتة حسب الله الحمش

    تصدقي اني كنت لسه هكتب اعتزار للناس اني مش قادر اكتب الايام دي عشان مخليش حد يتخنق مني وكفاية انا

    الدعاء بس منكوا وانا ان شاء الله هكتب حاجة.

    ردحذف
  17. اخي في الله
    ربنا يقويك ويعينك ويابختك ان ربنا اداك اخ زي د-سعيد وربنا يفك اسره ويجعله في ميزان حسناته انتوابشر صعب تواجدهم في الزمن دة زمن فيه كل حاجة خلف خلاف ربنا معاكم

    ردحذف
  18. غير معرف

    ربنا يكرمك ويجازيك او يجازيكي خير علي الدعاء والزيارة
    وممكن تبقي تحط او تحطي امضاء في الاخر اعرف منه الاسم فقط

    ردحذف
  19. لالالا سيبك من ده كلو
    بأمانة انا سرحتمع اغنية شادية اللى انتا حاتطها دى
    بجد جميلة جدا بتحسسنى ان مصر لسه بخير

    ردحذف
  20. البت المشمشية

    الأغنية دي من الأغاني الوطنية الي بتموتني
    بتخليني نفسي اشوف مصر بقي عشان تعبت ,بس مصر الي في الأغنية مش الي محتلة دي

    ردحذف

أكتب الي نفسك فيه وأنا مش بزعل متخفش
بس من غير شتيمة